• Home
  • Kodowanie na dywanie

Kodowanie na dywanie

28 kwietnia 2021 Karolina 0 Comments

Nasze przedszkolaki co krok, co dzień zdobywają nowe umiejętności. Wyszukujemy dla nich ciekawe zajęcia i działania. Wśród licznych zajęć jest również kodowanie!

Na naszych zajęciach korzystamy z profesjonalnej maty do kodowania.

„Mata edukacyjna “Kodowanie na dywanie” to uniwersalna pomoc dydaktyczna, która znajdzie szerokie zastosowanie w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Mata jest dwustronna, jedna strona to stupolowa kratownica. Czerwone linie dzielą matę na symetryczne części. Osie na macie oznaczone są za pomocą cyfr i liter. Druga strona składa się z 81 kolorowych kół, pogrupowanych kolorystycznie po 9 z każdej barwy. Mata świetnie sprawdzi się podczas wprowadzania elementów programowania do zajęć dydaktycznych, będzie również idealną pomocą w edukacji matematycznej.

Mata przesyłana jest w tubie z grubego kartonu, która jest zarazem doskonałym etui do jej przechowywania. Wymiary maty do kodowania to 100 x 100 cm.” https://edu-sense.com/

Mata została zaprojektowana przez Annę Świć, nauczycielkę, logopedkę – ambasadorkę marki EduSense.

Kodowanie dla dzieci w wieku przedszkolnym realizuje się poprzez zabawę. Te zajęcia przynoszą wiele korzyści dla rozwoju dziecka.

7 najważniejszych powodów by uczyć dzieci kodowania:

  1. Nieszablonowe rozwiązania

Kodowanie wymaga od dzieci dostrzegania i określania problemów, nazywania ich oraz poszukiwania ich rozwiązań – często niestandardowych. Zabawa w kodowanie wymaga think outside the box, czyli twórczego i nieszablonowego myślenia opartego o szeroką perspektywę. Wiedzę jaką już dzieci posiadają muszą wykorzystać w nowy sposób, co wymaga kreatywności.

  • Rozwiązujemy problem

W kodowaniu ważne jest rozwiązywanie problemów, przed którymi staje „programista”. Samo rozwiązanie jak i ścieżka dochodzenia do tego rozwiązania to ważne elementy edukacyjne tego procesu. Rozwiązanie problemu jest wyzwaniem, zakończone sukcesem pomaga dziecku poczuć, że jego działania są skuteczne i mogą coś zmieniać. Poczucie sprawczości to ważna część w rozwoju dziecka, wpływa na wszystkie sfery życia dziecka, w tym na  jego samoocenę.

  • Po nitce do kłębka – wyciąganie wniosków

Analizowanie, wyciąganie wniosków a następnie ocena działania i jego efektu to bardzo ważna umiejętność. Podczas kodowania dzieci zdobywają wiedzę zarówno z przedmiotów ścisłych jak i humanistycznych. Liczenie i analiza danych służą rozwiązaniu problemów i tworzeniu rozwiązań.

  • Praca grupowa

Kodowanie opiera się na współpracy – razem analizujemy sytuacje i szukamy rozwiązań. Umiejętność pracy w grupie to ważna umiejętność dla każdego dziecka.

  • Uczenie się na błędach

Kodowanie, programowanie uczy, że popełniane błędy są jednym z etapów dążenia do celu. Każda porażka i trudność uczy nas czegoś nowego. To wzmacnia u dzieci wytrwałość w dążeniu do celu i realizacji marzeń.

  • Kreatywnie i krytycznie

To dwa podejścia, sposoby na myślenie, które są niezbędne w procesie kodowania. Z jednej strony myślimy niestandardowo, szukamy rozwiązań twórczych i innowacyjnych. Jednocześnie jednak jesteśmy krytyczni do naszych pomysłów – sprawdzamy je, szukamy najlepszych, a te już dobre cały ulepszamy, udoskonalamy.

  • Sztuka komunikacji

Kodowanie uczy dzieci, że bardzo ważne dla osiągnięcia celu jest dobre komunikowanie. Język programowania opiera się o jasne i zrozumiałe komunikaty i polecenia.

Polecamy blog Pani Anny Świć: http://kodowanienadywanie.blogspot.com/

Profil na FB: https://www.facebook.com/kodowanienadywanie/?fref=ts

leave a comment

Girl in a jacket
Wielkopolski Ośrodek Ekonomii Społecznej: woes.pl